LIFESTYLE
17.11.2019 u 11:56

PREDSTAVLJAMO
Dream team za marketing: četiri žene koje su spojile uspjeh i slobodu

Apropo marketing čine četiri mlade žene. Dubrovkinje Beti Mihajlović, Dalia Gjaja i Ljubica Stanković, prijateljice još od studentskih dana, te Riječanka Petra Blažević, koju u šali nazivaju svojom virtualnom suradnicom i prijateljicom. Iako je Apropo marketing osnovan još 2015. godine, zanimljivo je da Dalia i Ljubica još uvijek nisu imale priliku uživo upoznati Petru. Njihova svakodnevna komunikacija odvija se telefonski i online.  Na pitanje zašto su se upustile u poduzetništvo kažu kako im je glavna motivacija bila sloboda koju poduzetništvu pruža i mogućnost organizacije privatnih obaveza na način koji im odgovara.


komentara  0

- Napustile smo odlične poslove jer nismo htjele da nam se životi svede samo na to - kažu Beti i Dalia.

Ono po čemu se ove četiri mlade žene razlikuju od ostalih u ovoj branši je i to što nemaju fizički ured u koji svako jutro dolaze. Budući da im je za uspješno izvršavanje izazova koje njihovi klijenti stavljaju pred njih potreban tek miran kutak, laptop i dobra internetska veza, odlučile su da im fizički ured nije potreban. Upravo zato intervju smo dogovorili u jednom hotelskom baru u kojem često dogovaraju i poslovne sastanke. Moram priznati da je trema kako sam se približavala dogovorenom mjestu sastanka sve više rasla. Tijekom pripreme za intervju proučila sam njihove biografije. Beti je tako po završetku studija u Dubrovniku otišla na magisterij u Engleskoj, a potom je radila u najboljim marketinškim agencijama u Zagrebu. Dalia je pak po završetku studija otkrila ljubav prema audio-vizualnoj produkciji, što ju je dovelo do magisterija u Indiji, uz Hollywood najvećem filmskom središtu na svijetu, a potom je surađivala s brojnim svjetskim produkcijskim kućama. Očekivala sam susret s tri „opake“  žene, a zatekla tri mlade djevojke koje su me osvojile svojom pozitivnom energijom i s kojima sam provela sat vremena u smijehu i ugodnom razgovor, a usput sam jako puno naučila o marketingu.

Prvo pitanje nameće se samo po sebi. Kako su se ove tri djevojke nakon završetka studija odnosa s javnostima na Sveučilištu u Dubrovniku našle u potpunoj drugoj branši, marketingu?

„Godinama sam se bavila odnosima s javnostima, a osobno me novinarstvo kao takvo nije privlačilo. Još za vrijeme studija sam odradila praksu u jednoj redakciji i nisam pronašla novinarstvo kojem su nas učili na fakultetu“, govori mi Beti, a Ljubica nadodaje kako je i njeno iskustvo slično.

„Otišla sam na magisterij iz marketinga u Englesku, a onda sam se vratila u odnose s javnostima. To područje me oduvijek privlačilo. Smatram da su i odnosi s javnostima i novinarstvo jako težak izbor za ženu koja želi imati obitelj. Gledajući moje bivše šefove, primijetila sam kako nemaju privatne živote, nemaju obitelji, a ako i imaju, netko im drugi odgaja djecu. To jednostavno nije za mene. Taj svijet je jako privlačan, uzbudljiv, hrani ego, ali nauštrb privatnog života. Uz to, Dubrovnik kao grad je puno bolji izbor ako vam karijera nije prioritet, pruža više prilika i vremena za uživanje u životu. Nedavno sam vidjela svoju sliku iz 2011., iz vremena kad sam radila u odnosima s javnostima. Na toj slici izgledam 15 godina starije nego što izgledam danas. Toliko taj život uzima od tebe“, govori mi Beti.

„Iako sam diplomirala novinarstvo, nikad se nisam njime bavila. Obrazovanje sam nastavila studijem odnosa s javnostima i već nakon prvog semestra shvatila sam da se zapravo želim baviti filmom i produkcijom. Dosta toga sam u struci i radila, prvo u Mumbaiju, a potom i u Hrvatskoj. Posao je nevjerojatno uzbudljiv, obožavam ga i danas. Nijedan projekt nije isti i zahtjevi su uvijek drugačiji. Jedan dan, na primjer, učiš sve o oružju i kako ga prevesti, drugi dan o pirotehnici, treći dan moraš znati koliko opreme stane u kargo zrakoplov i koliko kamiona moraš po tu opremu poslati. Radilo se o projektima koji su znali trajati po sedam mjeseci i koji su u potpunosti konzumirali moj život. Došla sam u situaciju da me prijateljice više nisu zvale ni na kavu jer su znale koji će odgovor od mene dobiti. Shvatila sam da dugoročno gledano to nije karijera za mene. Zahvalila sam se jednim predivnim projektom na kojem je radila odlična ekipa i otišla sretna u nove izazove. Prema vani se možda čini da ovaj posao nije jednaki uspjeh, ali meni osobno je ovo i veći uspjeh“, priča mi Dalia s ogromnim osmijehom na licu.

„Za vrijeme studija sam odradila praksu na svim vrstama medija, ali se u taj posao ne bih vratila jer smatram da su danas novinari prisiljeni na hiperprodukciju vijesti koje nisu nužno vrijedne objavljivanja. Željela sam da moj rad budem smislen, te u krajnjoj liniji i cijenjen“, pojašnjava mi svoje motive za životni zaokret Ljubica.

Tako se 2015. rodio Apropo marketing, brend pod čijom kapom posluju tri obrta i jedna tvrtka.

„Svaka od nas ima vlastiti obrt, odnosno tvrtku, i odgovorna je za svoj dio poslovanja. Prije nego krenemo u novi projekt podijelimo odgovornosti oko potrebnih zadataka i napravimo novčanu procjenu. Veliko je olakšanje kad znaš da surađuješ s odraslim, odgovornim osobama koje ne moraš naganjati da bi odradile svoj dio posla. Na projekte znamo po potrebi uvesti i vanjske suradnike, a njihov rad novčano vrednujemo jednako koliko i naš vlastiti. Vjerujem da nam upravo radi korektnog odnosa mnogi ljudi ukazuju povjerenje. Ovaj posao nam je omogućio slobodu odabira projekata na kojima želimo raditi“, govori mi Beti, a Dalia pojašnjava da njihov komod proizlazi iz odgovornosti.

„U svakom smo trenutku svjesne da si sutra možda nećemo moći priuštiti nešto što možemo danas jer smo odlučile odbiti neki projekt. Mirne smo  s tom spoznajom jer smo svjesne da neki projekti jednostavno nisu za nas, a vjerujemo da će nas sve ono što trebamo raditi i pronaći“, govori Dalia, a Beti ističe da su im obitelji velika potpora u poslovnim pothvatima, ali financijski ipak u potpunosti ovise o svom radu.

Način na koji su moje sugovornice organizirale svoje poslovanje nazvala bih nekonvencionalnim jer u potpunosti odskače od ukalupljenog radnog vremena od 8 do 16 sati. 

„Ured smo u početku zaista imale, ali nam se to pokazalo prekompliciranim“, govori mi Dalia kroz smijeh, dok Beti nadodaje kako ga zapravo nisu ni koristile.

„Upravo ta sloboda kada, kako i što ćemo raditi bila nam je zapravo motivacija kad smo se odlučivale na ovaj korak. Često radimo noću“, govori Dalia.

Ljubica pojašnjava kako radi životnog i radnog tempa klijenata ponekad nemaju drugog izbora.

„Naši klijenti se pretežito bave turizmom, pa vremena za konzultacije imaju tek navečer nakon što riješe sve ostale obaveze. Stoga nam se ured kao fizičko mjesto na kojem bismo boravile dio dana izvršavajući poslovne obaveze nije pokazao potrebnim. Puno nam je važnije da je posao kvalitetno odrađen. Preferiramo odraditi sastanak s klijentima u neformalnom okruženju jer nam to obostrano olakšava komunikaciju. Klijenti su zaista tako puno opušteniji“, govori mi Ljubica.

„Odabrala sam ovaj posao, govoreći iz perspektive mame, kako bih mogla raditi kad želim, koliko želim i odakle želim. Sutra bih mogla poći s djetetom u Zagreb, odvesti ga u igraonicu, sjesti u prvi kafić, upaliti laptop i odraditi ono što moram. Dok sam radila u branši odnosa s javnostima morala sam uvijek biti dostupna i zalijepljena za mobitel. Uz moj trenutačni život to jednostavno više nije bila opcija“, rezolutna je Beti.

„Ima toga i ovdje, ali to opterećenje nije ni blizu onome koje smo iskusile na prijašnjim poslovima. Nakon standardnog posla od 8 do 16 sati, trebalo mi je jako dugo da se otrgnem ideji da ću jedino sjedeći negdje osam sati dnevno postići zacrtane ciljeve i konkretne rezultate. Ponekad se u četiri sata efikasnog, koncentriranog rada može postići puno više nego u onih proklamiranih osam“, priča mi Ljubica, dok Dalia nudi svoju perspektivu s pozicije grafičkog dizajnera.

„Moj proces razmišljanja i rada na projektu započinje instantno. Inspiracija mi zna doći u šetnji ili dok držim sat joge. Ne mogu se zamisliti da sjedim u uredu do 16 sati i vrtim palčeve u potrazi za inspiracijom, u okruženju koje je sve samo ne inspirativno.“

„Mi ne prodajemo sate rada. To je ono što uporno tumačimo našim klijentima. Mi prodajemo rješenja. Ako je Dalia napravila vrhunski vizualni identitet, nije bitno je li radila na njemu sedam minuta ili sedam godina. Njeno rješenje je sukus njenog znanja i iskustva, njenog minulog rada. Nas tri radimo različite poslove sukladno našim afinitetima, zato i imamo različite perspektive. Ljubici recimo, savršeno leži komunikacija s klijentima. Međutim, ja kao mama ne želim stalno biti na mobitelu, naprotiv, želim ga ugasiti i kolegice prihvaćaju da im neko vrijeme neću biti dostupna. S druge strane, Daliji je potreban odmak kako bi mogla provesti svoj kreativan proces, tako da i nju nekad pustimo na miru“, govori  Beti.

Imate li osjećaj da je posao ikad gotov, a radno vrijeme završeno? Koliko vam je teško razdvojiti privatni i poslovni život? Je li to uopće moguće s obzirom na to da su vaši domovi ujedno i vaša radna mjesta?

„Nikad nemamo taj osjećaj. Šalimo se da bi konačno trebali proslaviti neki od odrađenih projekata, ali do toga još nismo došle. Po završetku jednog, odmah se bacamo na novi projekt, to vrijedi za sve poduzetnike. Ne postoji bolovanje niti godišnji odmor, ništa nije definirano. Poduzetništvo zahtjeva odgovornost i fleksibilnost. Ako se pojavi rupa od dva tjedna, to je vrijeme koje koristimo za odmor. I onda nije bitno je li ljeto ili zima, može li muž s tobom na godišnji ili ne. Takve rijetke prilike se objeručke prihvaćaju i iskorištavaju što je bolje moguće“, govori Beti.

Dalia pak dodaje da njima bliskim ljudima njihove nepredvidive obaveze mogu biti nezgodne.

„Imam naviku isprintati tjedni raspored u koji upisujem sve obaveze kako bi me muž mogao lakše pratiti. Ljudi nam često zavide na radu iz vlastitih domova, a da pritom nisu svjesni kako to zahtjeva iznimnu disciplinu. Mora postojati svijest da se stol za kojim si prije pet minuta doručkovao u trenutku mora transformirati u radno mjesto", pojašnjava Ljubica.

Beti svoj život, kao i živote svojih kolegice, vidi kao žongliranje između privatnih i poslovnih obaveza.

„Ključna stvar u cijeloj priči jest da ne postoji sigurnost. Ne postoji dan u mjesecu kad sa sigurnošću znamo da će nam stići plaća, jer neće".

Je li vam ta nesigurnost ujedno i motivacija? Gurali li vas konstantno naprijed?

Čuvši moje pitanje djevojke su se gromoglasno nasmijale i izgovorile jednoglasno „da“, a potom proširile odgovor.

„Radila sam u međunarodnoj korporaciji, velikoj marketinškoj agenciji, maloj agenciji. Lani sam dobila ponudu za preuzimanje odjela za korporativne komunikacije jedne velike hrvatske firme. Odlazeći na razgovor jedino o čemu sam razmišljala je mogu li se vratiti u taj svijet. Jako se teško odreći slobode koju nas četiri imamo. Jutros sam, potpuno bezbrižno, uživala u pogledu na svoje dijete dok spava. Nisam ga morala izvući iz kreveta jer ja moram biti na radnome mjestu“, objasnila je Beti, a meni se učinilo kao da se na par sekundi zaista transportirala u trenutak o kojem govori.

„Da biste si priuštili tu slobodu, morate postati u potpunosti odgovorni za svoj život. Morate osvijestiti da ne postoji netko drugi tko će odraditi posao za vas, kao i da su sve greške isključivo vaše. Jednom kad se to dogodi, shvatite koliko je ta sloboda dragocjena, a spoznate i sve svoje mogućnosti“, dodala je Dalia.

„U našoj branši stvari se konstantno i rapidno mijenjaju. Dalia ne može samo sjedati doma. Mora šetati okolo, posjećivati izložbe, putovati, a sve kako bi si pobudila inspiraciju i došla do novih ideja. Što se tiče web dizajna, promjene su gotovo svakodnevne. Prije desetak godina, ako ste izradili web stranicu po pravilima struke mogli ste biti gotovo pa sigurni da ćete biti među prvih petnaest rezultata na Googleu, a to je ono što svi žele. Takva garancija danas ne postoji. Izrada web stranice nije izrada vizitke. Ona je “živući organizam” u koji morate ulagati jako puno truda da biste postigli željene rezultate. Od aktivnosti na društvenim mrežama, do pisanja sadržaja, fotografiranja, posao nikad ne prestaje“, zaključila je Beti.

Što sve marketing podrazumijeva? Koje sve usluge pružate klijentima? Tko su zapravo vaši klijenti i kako oni sami vide usluge koje im pružate?

„Dubrovnik, iako popularna turistička destinacija, je još uvijek mali grad, a rijetki su poduzetnici koji su se informirali kako vanka stvari stoje. Doći do konsenzusa s klijentom i uvjeriti ga da je njegova odgovornost, a ne naša, da strateški posloži svoje poslovanje je najteži dio našeg posla. Strateško pozicioniranje nije samo izrada web stranice. Radi se o poslovnom odnosu koji ide u drugu sferu marketinga. Na sreću, naši mladi koji su putovali svijetom ili koji su studirali vanka to shvaćaju i situacija se pomalo mijenja“, odgovara Dalia.

Ljubica smatra da je izrada kvalitetne web stranice tek prvi korak.

„Jako puno klijenata ne zna što želi. Nama to zapravo i ne predstavlja problem, ali isto bismo voljele kada bismo imale veći broj klijenata koji znaju što žele, kao i što od nas očekuju. Čak i kad radimo samo vizualni identitet ili web stranicu promišljamo o budućnosti poslovanja tog klijenta.”

„S velikim brojem klijenata razvile smo sad već dugogodišnji kvalitetan odnos“, kazala je Beti, a potom mi je ispričala jedno od pozitivnih iskustava.

„Klijent je ostao bez fizičke poslovnice, a uz to je na njegovo poslovanje loše utjecala odluka o reklamiranju unutar povijesne jezgre, kao i zabrana takozvanih “ubacivača” tj. bookera na ulici. Nazvao nas je lani u ovo doba i rekao nam da je preko noći ostao bez dosadašnjih prodajnih kanala i da se hitno mora prebaciti isključivo na online prodaju. Prvo smo mu napravile stranicu, a potom je krenuo u intenzivnu suradnju s velikim agencijama, pokrenuo je internetsku oglašivačku kampanju, konstantno je stvarao novi sadržaj. Početkom svibnja nas je nazvao i zamolio da ugasimo neke oglase jer jednostavno nije mogao realizirati sve zahtjeve svojih klijenata za određenom uslugom. On je poduzetnik u pravom smislu te riječi. Cijelu zimu je radio kako bi si osigurao prodaju u narednom razdoblju. S takvim klijentima je užitak raditi“.

Kao još jedan primjer pozitivne suradnje djevojke su navele i hotel Lero. Prvo su izradile novu hotelsku web stranicu, a potom su imenovale dvije vile u njihovom vlasništvu, te i za njih izradile web stranice. Ukratko, povjeren im je cjelokupni zadatak brendiranja unutar grupacije.

Kad govorimo o turističkoj ponudi Dubrovnika, dosta onoga što se nudi našim gostima je u srži jednolično. Uzmimo za primjer vođenja povijesnom jezgrom. Koliko vam to otežava posao?

„Ponekad se stvarno naradimo kako bismo napravile kvalitetnu diferencijaciju“, odgovora Dalia, dok Beti nadodaje da to često postižu upravo kreiranjem drugačijeg vizualnog identiteta.

„Mnogi naši klijenti bave se poslovima koji su sadržajno isti, ali povremeno iskoče drugačiji ljudi. Najbolji primjer za to je vodička Vesna Barišić za koju smo izradili web stranicu pod nazivom „Walk with Vesna“ na kojoj nudi vođene ture s tematikom pomalo opskurne povijesti Dubrovnika. Ona je pronašla svoju nišu i to je puno lakše odraditi od još jedne Game of Thrones ture“, odgovara Beti.

„Upravo iz tog razloga, prije nego krenemo u izradu bilo čega, klijentima šaljemo upitnik s pedesetak pitanja. Po ispunjanju upitnika znali su nam reći da o mnogim stvarima koje ih tamo pitamo zapravo nisu niti malo razmišljali. Njihovi detaljni odgovori su nam neophodni kako bismo shvatile koje su njihove ciljane javnosti, kakav im se dizajn sviđa i slično. Često nam klijenti dođu s idejom da su im potrebne sve marketinške usluge koje nudimo, a da pritom nisu odlučili ni koliki budžet žele ili mogu izdvojiti. Smatramo da je dio našeg posla odvratiti klijenta da nepotrebno troši novce, te ukazati što mu je uistinu potrebno, a što ne“, kazala je Ljubica.

Beti je zatim dodala da su odradili jako puno konzultacija s klijentima koji su smatrali da je rješenje njihovog problema usluga “A”, da bi sa sastanka otišli sa spoznajemo da je rješenje zapravo usluga “B”. Usput rečeno, konzultacije za izradu ponude ne naplaćuju.

Što biste istaknuli kao najvažniju činjenicu u odnosu s klijentima?

„Povjerenje. Kad i ako se ono izgubi, vrijeme je da se oprostimo“, odgovorila je u jednom dahu Beti.

"Smatram da klijenti itekako vide koliko pažnje pridajemo njihovom projektu i koliko mu se predajemo”, dodaje Ljubica.

„Povjerenje se najčešće gubi kad klijent ne odradi svoj dio posla, pa krivnja nekako padne na nas“, rezolutna je Dalia.

„Bez obzira radilo se o malom ili o velikom projektu, naša predanost je ista. Iznimno cijenimo svakog klijenta pojedinačno i trud koji ulaže u svoj posao. Uvijek se trudimo iskusiti ono što je srž njegova poslovanja kako bismo mogli njegovim potencijalnim kupcima prenijeti najautentičniji doživljaj“, kazala je Ljubica.

„Kad pišemo o nečemu što smo osobno iskusile to se zaista osjeti. Ciljane javnosti naših klijenata žele da im se prenese osjećaj iskustva za koje će biti bogatiji kad dođu na neku turu, kad pođu na zipline, ili kad budu jahali. A taj osjećaj se ne može prenijeti ako sjedimo za kompjuterom i izmišljamo tekst“, rekla mi je Beti.

“Upravo to ističemo klijentima. Nužno je da shvate da oni svojim gostima zapravo prodaju iskustvo, a ne samo turu, vožnju ili obrok, proizvod kao takav”, dodaje  Ljubica.

Što biste izdvojile kao trend u marketingu? I koliko je u današnjem svijetu bitan marketing putem društvenih mreža?

„Naglasak na sadržaj, definitivno. Bez obzira na kojim se kanalima oglašavali, na društvenim mrežama ili nekim drugim kanalima, sadržaj je ključan. Postalo je nužno simultano se oglašavati na nekoliko različitih kanala. Naša Dalia je savršen primjer. Vlasnica je "We Du Yoga" studija koji vodi sa sestrom Rhubin, i slobodno možemo reći da drže monopol u Dubrovniku. No, ona i dalje ulaže u oglase na Google Ads platformi, stalno izbacuje nove proizvode, stalno postavlja nove sadržaje na svoju stranicu, kao i na Instagram i Facebook. Što onda reći za nekog tko nudi „Three Island Cruise“ u ovom gradu? Ako na Google tražilici tražite joga studio u Dubrovniku, "We Du Yoga" će dominirati rezultatima pretrage. Dalia preuzima odgovornost za svoje poslovanje i sadržaj. Kad bih, recimo,  bila zadužena za njen marketing, ne bi mi bio problem dati joj podršku i dalje unaprijediti njen brend“, odgovorila mi je Beti.

„Upravo za to što imamo najezdu turista i što će oni nastaviti dolaziti htjeli mi to ili ne, postoji disproporcionalan odnos između uloženog truda i rada. No, to se polagano počinje mijenjati i ljudi su počeli shvaćati da moraju ulagati u oglašavanje. Vanka je normalno da 30 posto godišnjeg budžeta odlazi na marketing. Imam osjećaj da svi nešto nude i da im svima, bez obzira na kvalitetu ponude, gosti dolaze. Rijetki shvaćaju da bi trebali nuditi upravo ono što gosti traže“, dodala je Dalia.

„Promišljanje o brendu i njegovom pozicioniranju na tržištu je ključno, a kod nas je to nažalost rijetkost. Mi smo tu da ispričamo klijentovu priču, ali je ne možemo izmisliti. Prije se moglo muljati i lagati, u današnjem svijetu je to nemoguće. Zahvaljujući internetu sve je transparentno. Ako se poduzetnik ne bavi komunikacijom, netko drugi će to napraviti umjesto njega. Ako se ja ne bavim svojim TripAdvisor profilom, netko drugi će ga otvoriti umjesto mene i pisati o meni“, objasnila je Beti.

„To često pitam klijente. Imaju li profile na društvenim mrežama i odgovaraju li na recenzije svojih klijenata? Nažalost, većina odgovori negativno na dio o komunikaciji s klijentima. Zatim im pokušavam objasniti da moraju voditi računa o dvostranoj komunikaciji sa svojim ciljanim javnostima, posebice na internetu gdje to svatko može pročitati i primijetiti“, dodaje Ljubica.

„Uvijek potičemo klijente na komunikaciju kroz što je više moguće različitih platformi, kako bi koliko-toliko imali kontrolu nad sadržajem koji izlazi u javnost“, odgovora Dalia.

„Odnosi su jako važni i vidi se tko ih gradi, a tko ne. Upravo je to jedna od osnovnih ljudskih karakteristika koja se danas prelila u virtualni svijet“, zaključila je naš razgovor Beti.


L. Pavlović





KOMENTARI / Komentiraj
   
Članak još nema komentara. Napišite svoje mišljenje!




Filtriraj:                     
Sortiraj:         
INFOCENTAR  DUBROVNIKTV  DUCLUBBING   DUGASTRO  DUPROMO  DUBROVNIKTODAY






Iz teme
domjenak_naslovna
LIFESTYLE
0      10|12|19 u 21:13
FOTO: Božićni domjenak Jadranskih luksuznih hotela
cimet_butiga_zdravlja002
LIFESTYLE
0      10|12|19 u 16:52
NA POLICAMA BUTIGE ZDRAVLJA: Čudesni cimet
centar-poduzetnistvo-studenti
LIFESTYLE
0      10|12|19 u 16:41
Studenti Odjela za ekonomiju posjetili Poduzetnički inkubator
eduro_oglas
LIFESTYLE
0      09|12|19 u 18:37
EDURO zapošljava
noc_matematike_vrtic003
LIFESTYLE
0      09|12|19 u 18:29
Večer matematike u Dječjem vrtiću Župa dubrovačka

DubrovnikTV.net








Mali oglasi

PREDAJTE OGLAS   SVI OGLASI





Komentari


Kolumne







 

dubrovniktv.net


infocentar


durote


facebook  twitter  YouTube  YouTube
  
       

/ Registracija